Page content

article content

Focus op je topklant, niet op je product!

Stop met de focus op het product

Ik hoor zo vaak dat de ondernemers die ik spreek een supermooi product hebben bedacht. Ze hebben het helemaal uitgedacht en het is uniek, gebruiksvriendelijk en het wordt een enorm succes. Dit is natuurlijk hartstikke goed en ik geniet van ondernemers die zo passievol en vol ambitie over hun product kunnen praten, hoe belangrijk dit is bespreek ik in mijn blog over ‘Het waarom‘.

Maar, heel vaak kom ik er achter dat de ondernemers een minder goed beeld van hun topklant hebben. Het is ze niet duidelijk voor wie hun geweldige product nou eigenlijk is. Welke problemen heeft de klant, en welke problemen worden opgelost door het product dat je hebt?

Door hier goed over na te denken kom je achter het precieze probleem dat door jouw product wordt opgelost! Nu gaan we kijken welke personen dit probleem precies hebben.

En focus op de klant!

Wie is nou toch precies die klant waarvoor jij een oplossing hebt? Elke succesvolle onderneming straalt een bepaalde identiteit uit, en spreekt hiermee een bepaalde doelgroep aan. De identiteit-marketing is een marktproces om potentiële klanten te binden aan je bedrijf via de uitstraling die je bedrijf heeft. Spreek je hippe jongeren aan, of serieuze zakenlui? Door hier informatie over te hebben kan je de uitstraling kiezen die bij je bedrijf past en zo speel je in op het emotionele verbindingsinstinct van de klant! In mijn gratis ebook ‘De ladder naar succes‘ beschrijf ik in 6 stappen hoe jij je groei-strategie kunt neerzetten! Inclusief dé manier om te verbinden met je potentiële klant!

De ideale topklant als persoon?

Dit klinkt logisch, de klant is toch altijd een persoon? Dat klopt, maar jij krijgt een heel goed beeld van je ideale topklant door een persoon hierbij te bedenken. Is jouw ideale topklant een man of een vrouw? Jonger of wat ouder? Waar woont je ideale topklant en wat voor auto rijdt hij/zij? Naar wat voor bar gaat je topklant en wat eet en drinkt je klant daar?

Het is belangrijk om een zo volledig persoonsrapport van je ideale topklant te maken!

ideale topklant

Hier zijn enkele punten die je kunt gebruiken om te starten:

  • Is je topklant een man of een vrouw?
  • Welke leeftijd heeft je topklant?
  • Is je topklant alleenstaand, samenwonend of getrouwd?
  • Heeft je topklant kinderen?
  • In wat voor huis woont je topklant?
  • Waar in Nederland woont je topklant?
  • Wat voor sport beoefent je topklant?
  • Van wat voor series houdt je topklant?
  • Wat is het lievelingseten van je topklant?
  • En de lievelingskleur?
  • Uit wat voor cultuur komt je topklant?
  • Van wat voor muziek houdt je topklant?

En ga zo maar door…
Hoe vollediger de persoonsbeschrijving van je topklant is, hoe duidelijk jij aan je uitstraling kan werken! De kans is hierdoor groter dat je bedrijf en je product sneller en daadkrachtiger de juiste klant aanspreekt! Hierdoor worden ze sneller je daadwerkelijke klant en blijven ze bij je terug komen! Dus, pak pen en papier en omschrijf jouw perfecte klant!

Lees ook mijn Ebook ‘In 5 stappen een strategische planning’.

 

Download hem hier!

Comment Section

0 reacties op “Focus op je topklant, niet op je product!

Plaats een reactie


*