Page content

article content

3 type pitches. Pitch de juiste pitch.

Verschillende situaties vragen om verschillende soorten pitches. Ik heb gemerkt dat het bij een netwerkborrel belangrijk is om andere dingen uit te lichten dan tijdens een sales meeting. Dit omdat je publiek anders is en vaak ook het doel van de pitch. Welke pitches er zijn en hoe je ze moet opbouwen vertel ik je in deze blog!

De sales pitch

De salespitch is waar bijna iedereen aan denkt wanneer het over pitchen gaat. Het schoolvoorbeeld is een autoverkoper die even binnen een paar minuten met een mooi, gelikt praatje een auto van €30.000 verkoopt. Maar klopt dit wel?

De autoverkoper pitch is niet meer van deze tijd. Het idee achter de pitch van de autoverkoper is dat hij zo veel mogelijk fantastische eigenschappen van de auto benoemt (en het gevoel dat die eigenschappen oproepen bij de klant) zodat die klant uiteindelijk gelooft dat hij die auto wilt hebben! Dit is eigenlijk het creëeren van behoeftes.

Maar, jouw klant weet al wat haar behoeftes zijn! In een salespitch is het belangrijk om jouw klant er zelf achter te laten komen dat de behoeftes die je klant heeft perfect worden opgelost door jouw product of dienst. Het is hierom belangrijk om de klant aan het woord te laten.

Door de juiste vragen te stellen kan je de klant haar behoeftes goed uiten. In de ogen van de klant kom je hierdoor al professioneel over. Zonder het nog maar over je product of dienst te hebben gehad! Hierna kan je vertellen over de oplossing die je hebt voor het probleem van je klant.

Dit is belangrijk om te onthouden: de klant is niet op zoek naar een product/dienst, de klant is op zoek naar een oplossing voor haar probleem. Dus, verkoop niet je product/dienst, maar verkoop de oplossing!

De netwerk pitch

Netwerken, we doen het allemaal. Het is niet altijd leuk om te netwerken maar wel ontzettend belangrijk voor de groei van je bedrijf. De eeuwige vraag die gesteld wordt tijdens het netwerken is ‘En wat doe jij?’ Hier moet je je pitch op instellen. Houd ook rekening met de tijd, als je meer dan 1 minuut nodig hebt om uit te leggen wat je doet is het cirkeltje mensen waar je bij stond gereduceerd tot 1 persoon.

Het is belangrijk om te vertellen wat je doet vanuit het oogpunt van de ander. Je kan vol passie en uitgebreid alles vertellen wat je precies doet, maar als het niet te begrijpen is voor de ander heb je er niets aan. Dus hou het simpel en leg vooral uit wat je oplost voor je klanten. Je publiek hoeft niet elk detail te weten van wat je doet, zo lang ze maar weten wanneer ze jou moeten bellen!

De pitch is de perfecte start voor een dialoog. Ontwerp je pitch op zo’n manier dat de interesse wordt gewekt en er nog een paar vragen over blijven die het publiek kan stellen. Als je de interesse goed kan opwekken stellen ze deze vragen gegarandeerd.

De netwerkpitch is een variant van de elevator pitch. Lees de 7 beste tips voor een perfecte elevator pitch hier.

Gebruik het dialoog dat volgt om het publiek middels hun vragen meer te vertellen over de oplossing die jij biedt en waarom jouw oplossing de beste op de markt is. Daarna nog even visitekaartjes uitwisselen en het publiek denkt gelijk aan je wanneer ze het probleem tegenkomen!


Tekst gaat verder onder de afbeelding

pitch

PYP, pitch your project!

Ook projecten en ideeën vinden hun weg vaak naar de pitch. Dit is jouw moment om het publiek enthousiast maken voor jouw idee, jouw kindje! Maar wat moet je precies vertellen? Je kan er namelijk alles over vertellen, maar wat willen je luisteraars horen?

Dit ligt heel erg aan de luisteraars zelf. Het is daarom belangrijk om vooraf te bedenken wat voor publiek naar je verhaal luistert. Zijn ze geïnteresseerd in het proces van je project, in de behoeftes die je idee vervult of misschien alleen in het kostenplaatje? Zorg dat je dit van tevoren uitwerkt want je moet binnen 10 seconden de interesse van de luisteraar hebben gewekt.

Ik zie het heel vaak dat ondernemers beginnen bij het begin van hun project wanneer ze pitchen. Dit is logisch, maar niet goed. Zoals ik al zei moet je binnen 10 seconden de interesse van de luisteraar wekken. Binnen deze tijd vormt de luisteraar zijn mening en het is zonde om de plank al bij het begin mis te slaan.

Dus, begin met een klapper! Zijn het investeerders? Benoem de potentiële winst. Zijn het potentiële klanten? Praat dan over de herkenbaarheid van het probleem dat jij oplost met je topidee!

Luisteraars vragen zich altijd af wat jij voor hen kan betekenen. Dus als je dit in het begin al laat doorschemeren wat dat is, hangen de luisteraars je gehele pitch aan je lippen.

Net als bij de netwerkpitch is het belangrijk om niet alles te vertellen. Laat ruimte voor vragen en start hiermee een dialoog. Wanneer de luisteraar vragen stelt, is de interesse dus al gewekt en kan je meer vertellen over je idee/project!

Prepare yourself!

Denk na over de situaties waar jij in terecht kan komen en maak verschillende pitches voor deze situaties. Zo kan je in elke situatie een goed verhaal vertellen waar jij en je bedrijf van kunnen groeien!

Heb je moeite met pitchen of vind je het lastig om tot de kern te komen in je verhaal? Vraag vandaag nog een gratis gesprek aan!

Comment Section

0 reacties op “3 type pitches. Pitch de juiste pitch.

Plaats een reactie


*