Page content

article content

Hoe begin je een presentatie?

Het is zover! Je gaat een presentatie geven. Het onderwerp staat vast en je weet wat je wil vertellen. Maar, hoe open je een presentatie? Ik heb gemerkt dat de opening het belangrijkste stuk is. In dit eerste deel van je speech besluit het brein van je publiek of de presentatie interessant is. Waarom is het brein hierin belangrijk en kun je een opening zo opbouwen dat het publiek de rest van je verhaal wil horen?

Wat interesseert jouw publiek?

Het brein van de mens heeft het druk. Dagelijks komt er ontzettend veel informatie binnen. Een deel van die informatie is interessant voor de hersenen maar het overgrote deel is dat niet. Het is de taak van het brein om al deze informatie te filteren zodat wij ons kunnen focussen op wat belangrijk is.

Wanneer de opening van je presentatie niet vernieuwend is of weinig prikkelt, zal de grijze massa dit als ‘onbelangrijk’ bestempelen. Je staat gelijk met 1-0 achter! De rest van de pitch heeft eigenlijk al geen zin meer omdat het brein van het publiek heeft besloten dat je presentatie niet relevant is.

Presentatie

 

Hoe maak je een originele presentatie?

Om het brein te prikkelen is het van essentieel belang om een sprankelende, krachtige opening te hebben bij je presentatie. Ik vraag je om even bij jezelf na te gaan: wat triggert jouw interesse? Is dat een presentatie waarbij iemand een opening gebruikt die eigenlijk heel standaard is, of is dat een presentatie waarbij iemand een opening gebruikt die origineel is, en dus niet zag aankomen?

Als ik presenteer zorg ik altijd voor een originele beginfase. Je publiek blijft geïnteresseerd, luistert naar je verhaal en is een stuk makkelijker te overtuigen van de kernboodschap die je wil overbrengen! Dus: verras je publiek, wees creatief en je staat met 1-0 voor in plaats van achter!

De opening van je presentatie

We hebben nu duidelijk hoe we het publiek geïnteresseerd kunnen houden, namelijk door sterk te beginnen. Maar hoe doe je dat?

Opening 1: Stel vragen

Wat voor mij heel goed werkt is beginnen met vragen stellen aan het publiek. Vaak is het zo dat een presentatie een oplossing biedt op een bepaald probleem. Maar, weet het publiek wel dat het probleem zich afspeelt?

Door het stellen van een aantal vragen moeten je luisteraars gaan nadenken en komen ze erachter dat ze dat probleem waarschijnlijk ook hebben. Misschien dachten ze eerst van niet, maar dat is de functie die jij als presentator kan vervullen. Nu ze ermee geconfronteerd zijn – en inzien dat zij hetzelfde probleem ondervinden – maak je hen nieuwsgierig naar de oplossing. En laat jij die nou net hebben!

Maar hoe stel je leuke vragen en op welke manier wil je antwoord? Daarvoor kun je het programma Mentimeter gebruiken. Als je ervoor kiest om een presentatie te geven met behulp van een beamer, kun je op gemakkelijke wijze je vragen via deze tool laten zien. Wat moet je doen? Je stelt een aantal vragen op in de voorbereiding die je vervolgens verwerkt in deze tool. Op moment dat je begint met je presentatie kun je het publiek vragen of zij de desbetreffende URL willen opzoeken die je van Mentimeter krijgt. Daarna is het makkelijk: ze hoeven alleen maar de vragen te beantwoorden die je samen doorneemt. Bekijk hieronder het voorbeeld!

Opening 2: De USP-methode

De USP methode staat ook wel voor unique selling point. Je opening bestaat letterlijk uit het verkondigen van jouw USP. Bijvoorbeeld: “Ik kan voor bedrijven de marketingkosten met 25% terug brengen.” Of: “Met mijn product halveer je de tijd die je aan social media kwijt bent.”

Wanneer je begint met je USP, trek je vrijwel direct de aandacht van je luisteraar. Die heeft natuurlijk wel oren naar wat jij voor haar kan doen!

Opening 3: Storytelling

Iedereen houdt van een mooi verhaal. Als mens zijnde horen we graag verhalen waar we ons in kunnen herkennen. Dat creëert een band. Door tijdens de opening van jouw presentatie een connectie te maken met je publiek, blijven ze geboeid naar de rest van je verhaal. Hier nog een aantal tips:

  • Maak het verhaal persoonlijk. Vertel iets over wat hen interesseert. Het kan een willekeurige anekdote zijn die je publiek niet kent. Maar die er wel voor zorgt dat het probleem duidelijk genoeg wordt neergezet waardoor het zich meer bewust is van de ernst van het probleem!
  • Beschrijf de huidige situatie voor je potentiële klant. Welke veranderingen vinden plaats op de markt van jullie expertise?
  • Wat zijn de gevolgen van deze veranderingen? Welke problemen zou dit voor de klant kunnen veroorzaken?
  • De oplossing: Jij bent de oplossing. Vertel niet alleen hoe je het probleem kan omdraaien naar een kans maar vertel ook waarom juist jij de enige juiste persoon bent om dit te doen.

Door middel van storytelling kun je meerdere vliegen in één klap slaan! Je publiek komt er tijdens je opening achter wie je bent, maar ook wat je doet en waarom jij daar de beste in bent!

Oefen je presentatie

Je hebt nu de tools in handen om je publiek aan je te binden. Ga aan de slag met het oefenen van je opening. Bedenk meerdere openingen en wees creatief. Kom je er even niet uit? Laat het even liggen en pak het daarna weer op. Oefen je opening en test wat wel en niet werkt. Kom je er echt niet uit en wil je graag persoonlijke feedback van mij? Stuur me dan even een berichtje!

Comment Section

0 reacties op “Hoe begin je een presentatie?

Plaats een reactie


*