Page content

article content

Waarom, het grote ondernemersvraagstuk

Waarom ben jij ondernemer geworden? Deze vraag wordt ons als ondernemers vaak gesteld en hier geven we ook altijd braaf ons antwoord op. Maar, het is belangrijk om goed na te denken over de kern van deze vraag. Waarom werk je 70 uur per week? Waarom werk in het weekend en tot diep in de nacht? Het waarom is de reden die ons aan het ondernemen heeft gebracht. De echte reden dat we het leven leiden dat we hebben.

Het waarom kun je ook omschrijven als je drive of je passie. Bij succesvolle ondernemers zie je het vuur in hun ogen branden. Je ziet hun ogen stralen wanneer ze het over hun passie hebben. Het gaat om die intrinsieke overtuiging die jij hebt, waarom jij een bepaald product of dienst wilt aanbieden. Deze rotsvaste overtuiging in wat jij wilt, kan er voor zorgen dat je het voor elkaar krijgt.

Waarom is het waarom zo belangrijk?

Ik was laatst op een netwerkbijeenkomst waar ik toevallig twee ondernemers sprak die beide trapliften maakten voor mensen die zelf die onafhankelijkheid verloren zijn. Toen ik in gesprek raakte met de eerste ondernemer vroeg ik wat hij deed. Hij vertelde mij dat hij een bedrijf had dat trapliften op maat maakte en installeerde bij mensen thuis. Deze uitleg van de ondernemer klopte als een bus, maar hij viel hierdoor niet echt op. Zijn verhaal inspireerde me nauwelijks.

De tweede ondernemer die ik tegenkwam begon zijn verhaal heel anders. Hij vertelde mij dat toen zijn moeder na een beroerte slecht kon lopen hij zag hoe veel pijn het haar deed dat zij een stukje onafhankelijkheid kwijt was en niet meer zelfstandig de trap op kon komen. Dit vond hij zo verschrikkelijk dat hij er alles aan wilde doen om haar die onafhankelijkheid terug te geven. Hij bouwde eigenhandig een traplift voor haar en zag haar weer gelukkig worden doordat ze onafhankelijker was geworden. Dit gevoel van vrijheid wilde hij delen, en dat was de start van zijn bedrijf.

De twee ondernemers bieden precies hetzelfde aan. Alleen het verhaal, het waarom van de tweede ondernemer is heel duidelijk en krachtig. Dit verhaal blijft hangen bij iedereen die het hoort terwijl het verhaal van de eerste ondernemer waarschijnlijk tegen het einde van de avond alweer in de vergetelheid geraakt is.

Waarom het werkt!

We zijn gewend om te vertellen wat we doen. We vertellen over ons product en het resultaat dat de potentiële klant daarmee kan bereiken. Dit heb je als ondernemer waarschijnlijk al honderden keren verteld en dit zou je nog honderden keren kunnen vertellen. Maar verander je verhaal! Vertel over je waarom, over je passie! Het is natuurlijk om iemand te geloven die vol passie spreekt over wat hij doet, en waarom hij dat doet. De inspirerende overtuigingskracht van passie-volle sprekers is het beste salesgeheim ooit. Je wilt toch een product van iemand die passievol is? Dan weet je dat die persoon voor niets minder dan het beste zijn product verkoopt.

Spreek vanuit jouw passie! Dan weten je luisteraars dat jij ondernemer bent geworden om je passie waar te maken, en niemand maakt zijn passie waar voor minder dan perfect!

Begin met het opschrijven van je passie en bouw je verhaal. Lees hier meer over het ondernemerschap en de 5 beste tips om meer geld te verdienen!

Het waarom

Comment Section

0 reacties op “Waarom, het grote ondernemersvraagstuk

Plaats een reactie


*