Page content

article content

Help, ik vind het té spannend om over mijn bedrijf te vertellen.

Ken je dit gevoel? Je bent ergens op een feestje of netwerkborrel en dan wordt er aan je gevraagd “En wat doe jij?

Oh jee…. wat ga je dan vertellen en hoe kun je in korte tijd jouw bedrijf of product goed neerzetten. Veel gestotter en gedraai met woorden, je wordt warm en krijgt een rood hoofd. Met als resultaat….. diegene die in jou geïnteresseerd was is alweer doorgelopen naar de volgende persoon.

Als ondernemer wordt er van jou verwacht dat je te allen tijde een goede presentatie kunt geven over je bedrijf en je product. Stiekem ben je het daar roerend mee eens, want wie kent jouw bedrijf nu beter dan jijzelf? Je bent er immers iedere dag, zeven dagen per week mee bezig!

Strategie

Helaas, niks is minder waar… Het klopt wel dat je er iedere dag mee bezig bent, maar niet per se dat je ook een goed verhaal te vertellen hebt. Net als vele anderen ben je waarschijnlijk vooral bezig bent met de inhoud van je product/bedrijf. Het kunnen vertellen over jouw bedrijf of product, met veel passie en overtuiging, daar heb je waarschijnlijk veel minder tijd aan besteed. Terwijl het kunnen vertellen over je bedrijf juist een onderdeel van de strategie is om je business te  laten groeien.

Je wilt je bedrijf laten groeien; meer omzet, meer klanten en hiervoor heb je dús een goed verhaal nodig.

Tijd voor 10 tips

Wat kun je nu juist wél doen om je verhaal goed te vertellen zodat je niet meer met een rood hoofd komt te staan?

  1. Toon je passie en expertise. Het is het essentiële element in een boeiend verhaal
  2. Durf je kwetsbaar op te stellen
  3. Vertel waarom jouw product/dienst zoveel voor je betekent
  4. Vertel je verhaal zo dat je je klant in het hart raakt
  5. Wees eerlijk, dit wekt vertrouwen
  6. Vertel een geloofwaardig verhaal
  7. Vertel in een logisch en lopende verhaal
  8. Zorg voor humor
  9. Geef aan wat het resultaat is
  10. Vertel wat de klant aan jouw product of dienst heeft

En wat juist niet…

Probeer onderstaande punten niet te doen of zoveel mogelijk te vermijden

  • Onvoorbereid je verhaal proberen te vertellen
  • Uit de losse pols een verhaaltje vertellen over je bedrijf of product. Dit is enorm onprofessioneel
  • Vergeten dat iedereen, overal, op elk moment een potentiële klant kan zijn
  • Nooit vanuit je passie en expertise spreken

 


Ik ben strategisch adviseur en coach voor ondernemers en organisaties die in beweging zijn. 


Wil jij strategie toepassen binnen je onderneming? Download dan snel mijn gratis Ebook!

 

Comment Section

0 reacties op “Help, ik vind het té spannend om over mijn bedrijf te vertellen.

Plaats een reactie


*