Page content

article content

7 tips voor de perfecte elevator pitch

De elevator pitch, de hipste pitch van dit moment. Alle sales-goeroes en verkoop-fanaten hebben het over ‘the only pitch you’ll ever need’. Met deze krachtige, korte pitch verkoop jij je product of dienst aan iedereen! En dat is mooi toch? Want tijd is geld!

Maar wat is nou eigenlijk die beroemde elevator pitch? Welke vragen beantwoord je, hoe trek je vanaf de eerste seconde de volle aandacht en met welke 7 tips wordt jouw elevator pitch een succes?

Wat is een elevator pitch?

De elevator pitch vindt haar oorsprong in het land van de grote spreek-koningen. Oprah Winfrey, Steve Jobs en Barrack Obama zijn alle drie fantastische sprekers uit Amerika, het land waar de elevator pitch is ontstaan.

Door het tijd = geld principe was er op Wall Street heel weinig tijd om jouw fantastische idee aan je leidinggevende te pitchen. Het enige moment waar je een beetje tijd van de iconen van het kapitalisme kon stelen was in de lift.

Door de enorme hoogte van de gebouwen deed de lift er toch al snel 1 tot 1,5 minuut over om op de bestemming te arriveren. De elevator pitch is erop gebouwd om binnen deze tijd iemand van jouw idee te overtuigen! Het is de perfecte pitch voor tijdens een beurs, bedrijfsfeestje of tijdens je sollicitatie.

elevator pitch

De vragen van een elevator pitch

In een elevator pitch beantwoord je in 1 minuut een paar vragen. Je moet bedenken dat de persoon tegen wie jij pitcht je waarschijnlijk helemaal niet kent. Daarom is het belangrijk om de volgende vragen in jouw elevator pitch te beantwoorden!

  • Wie ben je?
  • Voor welk probleem biedt je de oplossing?
  • Wat is je oplossing?
  • Waarom is jouw oplossing beter dan alle andere oplossingen?

De beste openingszin van een elevator pitch

Doordat je bij een elevator pitch maar weinig tijd hebt is het van essentieel belang dat je vanaf het eerste moment de aandacht trekt en vasthoudt. Met deze openingen kan je je publiek met je verhaal verbinden.

Opening 1: De anekdote

Wanneer je een anekdote als opening gebruikt vertel je een persoonlijk verhaal. Jij bent het middelpunt van je opening. Schets in je opening een situatie die overeenkomt met het probleem van je potentiële klant, bijvoorbeeld een situatie die je bij een andere klant hebt ervaren.

Geef daarna aan hoe jij, als beste persoon die op de markt beschikbaar is, dit probleem hebt opgelost.

Met de anekdote als opening kan je meerdere vliegen in 1 klap slaan. Je kan vertellen wie je bent maar ook laten zien wat je doet en waarom jij daar de beste in bent!

Opening 2: De USP-methode

De USP methode staat voor de unique selling point methode. Je opening bestaat letterlijk uit het verkondigen van jouw USP. Bijvoorbeeld: “Ik kan voor bedrijven de marketingkosten met 25% terug brengen.” Of: “Met mijn product halveer je de tijd die je aan social media kwijt bent.”

Wanneer je met je USP begint trek je gelijk de aandacht van je luisteraar. Die heeft natuurlijk wel oren naar wat jij voor hem kan doen.

Opening 3: Storytelling

Wanneer je storytelling wilt gebruiken als opening is dat een goede uitdaging! Doordat de tijd gelimiteerd is, is het belangrijk je story goed te schrijven en in te delen zodat je je verhaal mooi rond kan maken. Niemand houdt van een open einde. Als je de volgende drie punten volgt kan je een waanzinnige storytelling elevator pitch maken:

  • Beschrijf de huidige situatie voor jouw potentiële klant. Welke veranderingen vinden er plaats op de markt?
  • Wat zijn de gevolgen van deze veranderingen? Welke problemen zou dit voor de klant kunnen veroorzaken?
  • De oplossing: Jij bent de oplossing. Vertel niet alleen hoe je het probleem kan omdraaien naar een kans maar vertel ook waarom juist jij de enige juiste persoon bent om dit te doen.

elevator pitch voorbeeld

7 tips voor de perfecte elevator pitch

  1. Start met een unieke opening
    Trek direct de aandacht van je potentiële klant en laat die aandacht niet meer gaan!
  2. Maak je pitch op maat
    Stem je verhaal af op de doelgroep die je gaat aanspreken. Het is zeer waardevol om voor elke pitch te bedenken hoe de doelgroep denkt en beter nog, luistert. Stem je verhaal af op je doelgroep zodat ze je niet alleen horen maar ook begrijpen.
  3. Maak je pitch persoonlijk
    Je gebruikt een elevator pitch eigenlijk om jezelf te verkopen. Vertel wat over jezelf, gebruik het woord ‘ik’ en geef aan waar jouw krachten liggen.
  4. Geloof in jezelf
    Een elevator pitch is niet het moment om bescheiden te zijn. Pitch je verhaal krachtig, vol zelfvertrouwen. Jij pitcht je potentiële klant een oplossing, daar mogen ze je dankbaar voor zijn. Jij bent the prize!
  5. Kort, maar krachtig
    De elevator pitch duurt vrij kort, daardoor kan je in 1 a 1,5 minuut heel krachtig je verhaal vertellen. Doordat elke seconde intensief is is het belangrijk om je aan deze tijd te houden, anders blaas je je publiek omver.
  6. Eindig je pitch met een vraag
    Door je pitch af te sluiten met een vraag ontwijk je een abrupt einde aan je verhaal. Je geeft de kans het publiek in te haken op je pitch en een discussie op gang te brengen. Door je vraag moeten ze zelf nadenken over je verhaal en zal het beter blijven hangen!
  7. Oefenen, oefenen, oefenen!
    Oefen je elevator pitch, je weet nooit wanneer je de kans krijgt om aan iemand te vertellen wie je bent en wat je doet! Hoe vaker je de pitch oefent, voor de spiegel en later voor vrienden, hoe makkelijker en organischer je pitch verloopt.

Voorbeeld van een elevator pitch

Bekijk hier een voorbeeld van een hele goede elevator pitch van Altair.
Laat je inspireren en gebruik de inzichten die ik je heb gegeven om jouw elevator pitch tot een succes te maken!

Comment Section

0 reacties op “7 tips voor de perfecte elevator pitch

Plaats een reactie


*