Page content

article content

7 stappen om je eigen personal brand te organiseren

“Personal branding is your secret weapon”

Personal branding… is het een modewoord of moet je er echt mee aan de slag?

Wat is branding eigenlijk precies?

Het zijn allemaal vragen waar ik ook mee bezig ben.
Ik hoorde marketing goeroes over branding praten, zonder dat ik echt begreep waar het nu over ging. Tot ik een podcast met Rory Vaden beluisterde.

Daarin werd goed uitgelegd wat personal brand is, waarom het belangrijk is en ik kreeg ook nog eens 7 stappen om mijn eigen personal brand te organiseren. Met die informatie heb ik deze blog geschreven zodat ook jij kennis kan maken met personal branding en hiermee aan de slag kunt gaan.

Wat is personal branding nu precies.

Eigenlijk maakt het niet uit of we het nu over personal branding of branding hebben.

Personal branding is niks anders dan jezelf als merk in de markt te zetten. In deze blog houden we het op personal branding, maar als je een bedrijf hebt waarvan jij niet het boegbeeld bent, dan kun je de stappen gewoon op je bedrijf of je product toepassen.

Branding

Branding gaat vooraf aan marketing. Branding wil zeggen dat jij weet wie jij bent en waarvoor jij staat met jouw dienst of product.

Je laat je klanten dit ervaren en je vertelt hierover. Je vertelt over wat je waarden en persoonlijke eigenschappen zijn. Wat je uniek maakt en ‘het waarom’ van je diensten.

Door het hebben van een sterke personal brand maak je een statement.

Je maakt duidelijk waar je voor staat, wie je bent en wat jij belangrijk vindt. Je geeft je visie en je missie. Hierdoor kunnen mensen zich makkelijker met je connecten en zich verbonden met je voelen en op deze manier klant bij je worden. Immers, je neemt sneller contact op met mensen waar je een klik mee hebt en een verbinding mee voelt.

Een sterke personal branding gebruik je ook voor je online marketingstrategie.

“In 7 stappen een persoonlijke branding”

Hoe creëer je nu een goede persoonlijke branding.

In slechts 7 stappen kun je dit doen.

Stap 1: Vind inspiratie

In deze eerste stap ga je opzoek naar inspiratie.

Kijk in boeken, bladen, You tube, websites etc.

Kijk hoe anderen die in jouw branche zitten of juist helemaal niet, met beelden en woorden een beeld van zichzelf of het bedrijf creëren.

Gaat het om gezondheid, life style, of betrouwbaarheid of status?

Kijk en zie hoe anderen een beeld van zichzelf neerzetten. Knip het een en ander uit en creeer een moodboard. Een dreamboard.

Laat je hierdoor inspireren en bedenk welk beeld jij van jezelf wil neerzetten.

Je brand is immers een image/beeld waar je mee naar voren wilt komen.

Waar mee je uitdraagt: Dit is wie ik ben, hoe ik denk, wat ik leuk vind en waar ik voor sta.

Stap 2: Maak je waarden helder.

Maak helder waar jij voor sta.

Ben je inspirerend, motiverend, moedig, durfal, succesvol?

Voor welke waarden sta jij?

Mijn waarden voor mijn business zijn succesvol, inspirerend, professioneel, deskundig, betrouwbaar.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Personal Branding

Stap 3: Maak een goede biography

Om in verbinding te komen met anderen is het belangrijk dat jij jouw verhaal vertelt. Mensen willen graag weten wie jij bent en waarom jij doet wat je nu doet.

Vertel over wat je hebt meegemaakt, over je successen, maar ook over je reis ernaartoe.

Wat heb je allemaal meegemaakt en hoe ben je met tegenslagen om gegaan.

Stap 4: Investeer in goede fotografie.

Met de komst van de smartphones, maken we foto’s aan de lopende band. Hier is niks mis mee. Maar let wel op dat je fotografie aansluit bij je beeld en je branding. Goede fotografie is niet gratis. Maar levert wel erg mooie foto’s op. Het kan de moeite waard zijn om te kijken of je hierin kunt investeren.

Stap 5: creëer een logo.

Ook een logo laat zien wie je bent, wat je doet en waar je voor staat. Je logo kan heel clean uit letters bestaan of uit de naam van je business. Of je kunt ervoor kiezen dat je gebruik maakt van beelden zodat direct duidelijk wordt wat je doet.

Ook hierbij geldt dat je een logo kunt maken via een van de vele internetprogramma’s die er zijn of dat je kunt investeren in een vormgever.

Houdt ook bij het maken van je logo je beeld en branding goed voor ogen.

Stap 6: Kies een goed kleurenpallet.

Je weet wat je beeld is en wat je branding wordt. Hier hoort ook een kleurenpallet bij.

Kies jij voor vrolijke kleuren of kies je meer voor rustige kleuren. Wil je dat je kleuren jouw deskundigheid uitstralen of kies je meer voor kleuren die bij jou als persoon passen?

Hier zijn vele mogelijkheden in, kies dan ook kleuren waar jij je goed bij voelt.

Wees je bewust van dat kleuren bij je branding horen. De kleuren komen nl. in alle marketing vormen terug.

Stap 7: Kies je lettertype.

Hetzelfde geldt voor het lettertype. Het werkt goed om een stuk tekst in verschillende lettertypes te typen en dan te kijken welk beeld van de verschillende lettertypes jou het beste aanspreekt.

Als je een serieuze branding overweegt, dan kan het zijn dat een zwierig lettertype niet zo goed past.

Overweeg je een branding waarin plezier voorop staat dan past een zwierig lettertype misschien beter.

 

Zoals je ziet is personal branding niet zomaar een dingetje wat je er even bij doet.

Het vraagt serieus tijd van je om hierover na te denken en alle stappen te doorlopen.

Maar daarna heb je dan ook iets moois staan. Iets waardoor jou klanten weten wie jij bent en waar jij voor staat.

 

Meer weten? Klik en download mijn Gratis Ebook!

Comment Section

0 reacties op “7 stappen om je eigen personal brand te organiseren

Plaats een reactie


*